2009-02-15

Konstnärer helt utan gränser

Det börjar bli dags att granska konstfack. Jag har tidigare sett konstfack som en bra institution, en skola med bra utbildning och eftertraktade kurser. Nu vet jag inte vad jag ska tro. Efter Anna Odells gränslöshet som jag skrivit om tidigare så dyker nästa konstnär upp, NUG.

NUG har enligt DN sprejat ner en tunnelbanevagn med färg och krossat en ruta. Det här är väl inte särskilt häpnadsväckande. Det finns många rötägg som förstör för oss alla i tunnelbanan, men att göra det som examensarbete för konstfack! Vad har studenten lärt sig under sina år på konstfack? Hur visas det upp i examensarbetet? Jag vet inte. Det finns kanske en förklaring, men vad den är vet jag inte. Kanske handlar det om att öppna slutna rum, att granska kollektivtrafiken eller att rekonstruera en psykisk sjukdom...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk att det finns de som kritiserat psykiatriska diagnoser för att vara oprecisa, förskjutbara eller subjektiva. Begreppetn "konst" och "konstverk" måste vara det mest relativa som finns...

Förresten, du omnämns av Anna Odell på Newsmill.
http://newsmill.se/artikel/2009/02/15/jag-vill-tacka-de-forbipasserande-privatpersonerna-pa-liljeholmsbron

"En viktig sak vill jag ändå dementera. På olika ställen i bloggar och press har jag sett att en del av den resumé från min projektbeskrivning som en läkare på St:Göran lagt ut på sin blogg har lyfts ur sitt sammanhang så att det framstår som att jag tror eller vill undersöka huruvida psykosen skulle vara någon sorts lögn, vilket jag aldrig har påstått. Det jag nämnde där var att en polis jag intervjuat i ett tidigare projekt kallade psykotiska och paranoida personer för lögnare. Jag har aldrig påstått att psykosen skulle vara någon sorts lögn."

Salvan sa...

Jag såg i DN att hon skrivit om mig. Lite lustigt. Min text är ett direkt citat av det hon själv skrivit som resumé. Det framgår där att hon vill "...belysa och testa iden om att psykosen är en sorts lögn, som polisen uttryckte det, genom att rekonstruera en psykos.", så jag antar att hon kan ha blivit felciterad i nästa led. Om man läser hela projektbeskrivningen framgår det tydligt att AO inte tror att psykosen är en lögn, i normala fall.

Jag är glad att hon börjat be om ursäkt, hoppas att hon fortsätter med medpatienter och även personal, även om det känns något avlägset efter polisanmälan.