2009-01-06

Distributionsrätt

Psykiatern tipsade nyligen om en websida som jag uppskattar att läsa: Psykologifabriken

Ett inlägg av Linda handlar om boken The Long Tail av Chris Andersson. Jag har inte läst boken, men Lindas referat och kommentarer gör att jag tror att budskapet är något som jag håller med om och tror på. Jag skrev en kommentar som jag även publicerar här nedan.

"Spännande Linda!

Jag gillar tankarna som du tar med dig från boken. Det är lätt att förstå att de etablerade jättestora mediabolagen är rädda för utvecklingen. De pratar om upphovsrätt, men det stora problemet som de står inför är att de inte kommer att kunna tjäna stora pengar på distributionsrätten av materialet. Med tjänster som Spotify kan upphovsmännen få betalt utifrån hur många som lyssnar, ungefär som av stim.Att det skulle skada en artist att man lyssnar på artistens låtar är lika absurt som att det skulle skada en journalist om man läser journalistens texter eller lyssnar på vad de säger på radio.

Tack för en intressant blogg!"

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag antar att du menar STIM och inte som du skrev "ungefär som av Sting."

http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf

Salvan sa...

Haha, ja tack för påpekandet!

Anonym sa...

Har läst en 3:e del av "the long tail". Det är en spännande tanke och det ligger säkert mycket i det. För mig personligen så har internet betytt mycket för vad jag lyssnar på numera. Jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till skivbutiken och de olika topplistorna där. Det är glädjande att iTunes och Spotify erbjuder lagliga alternativ till musiksurfande. Det jag saknar nu är ett riktigt bra verktyg för att upptäcka ny musik. Alltså en funktion som hjälper mig att upptäcka sådant jag kanske skulle gilla men inte kommit på själv ännu.