2009-03-02

Fuktig teknik

Jag vet inte om det är en skröna. Teknik 360 skriver om en Nokia 1600 som blev tappad i vattnet, uppäten av en torsk och därefter hittad av en fiskare som fiskat upp torsken. Fiskaren ringde till ägaren på mobilen.

För mig låter det osannolikt.

Jag har nyligen fått tillbaka min Nokia N95 efter 11 dagars service. Skärmen slutade plötsligt att fungera. Jag var beredd att köpa en ny telefon, men tänkte att det nog bara var glapp i släden och kanske värt pengarna att laga. När jag lämnade in telefonen visade det sig att det var 2 års garanti. Felet uppgavs ha varit att jag inte installerat den senaste mjukvaran i telefonen.

Jag har svårt att förstå detta. Telefonen har fungerat på samma mjukvara i drygt ett år. Varför skulle mjukvaran helt plötsligt bestämma sig för att skärmen inte ska fungera längre?

För någon månad sedan köpte jag nytt batteri. Det gamla batteriet fungerade dåligt och hade svullnat. Jag frågade i servicebutiken vad uppsvälldheten kan bero på och fick svaret att det kan vara pga fukt.

Möjligen är det fuktigt i min byxficka. Jag undrar hur batteriet såg ut i Nokia 1600 efter vistelsen i en torsk.

3 kommentarer:

Anonym sa...

alla som haft en mobil torde inse att det där måste vara en skröna, då en mobil knappt funkar då det regnar ju :) fast OM det är sant är det ju riktigt coolt :)

Salvan sa...

Haha! Du reagerar precis som jag. Det kan inte vara sant, men om det är det...

Vad tror du? Kan delar vara sant? Hade kanske fiskarens son snott mobilen. Möjligen är det en annan sorts torsk det handlar om. telefonen kanske aldrig svaldes...

Anonym sa...

Det spelar ingen roll vad som är fel på mobilen eller vad man har utsatt den för. Så fort man reklamerar skylls det på fukt. Jag vet inte hur många gånger jag hört det, både för egen del och bland vänner. Man skulle tro att samtliga mobilanvändare lider av svettiga fickor! :-P