2009-03-15

USAs svar på Anna Odell?

Anna Odell spelade psykotisk januari 21. Februari 11 var Joaquin Phoenix på David Lettermans Late Show och verkade nästan frånvarande. Jessika Gedin pratade om händelserna på Spanarna i P1 februari 20. Hon liksom jag ser en koppling mellan händelserna.

Det är svårt att tro att Joaquin Phoenix släpps fram hela vägen till en liknande intervju av producenten för hans senaste film, sin agent och producenten för Late Show om han verkligen har blivit psykiskt sjuk. Det är dock svårt att veta med säkerhet. Trots att jag blir lite road av klippet upplever jag det mest som ganska störande. Letterman är allt annat än hänsynsfull. Publiken skrattar åt det som inte kan beskrivas som annat än lyteskomik. Letterman driver uppenbart med Joaquin just för att Joaquin inte hänger med eller förstår vad som händer.

Jag önskar att Letterman gått hårt åt Tom Cruise istället. Toms syn på psykisk sjukdom och psykiatri är kraftigt inspirerad av scientologerna och värt att ifrågasätta, ffa utifrån Toms upphöjda självbild som expert i psykiatrins historia och psykiatriska behandlingar.

Om vi utgår från att Joaquin Phoenix håller på att göra en Borat så har Joaquin, Borat och Anna Odell något gemensamt. De utsätter människor för sina konstverk utan att först fråga om lov. Åtminstone så tror jag inte att Sasha Baron Cohen frågat om lov. Han har sannolikt förklarat att han spelar in en dokumentär för sina tittare i Kazakstan. Jag tror att han presenterat sig som Borat.

Jag är övertygad om att Sasha fått tillstånd av de som han filmade innan han visade filmen. Det är här skillnaden med Anna uppenbarar sig. Borat har utsatt människor för ett skämt och då ffa genom att spela riktigt underlig själv. Det roliga ligger i att se hur olika människor hanterar hans extrema brist på politisk korrekthet. Många som blir utsatta för någonting sådant tycker att det är ganska roligt. De får inte som sjukvårdpersonalen i Annas fall en känsla av att vara lurade. En känsla av att ha prioriterat helt fel när det gäller fördelningen av resurser under en hel natt. Jag kan inte tänka mig att Anna kommer att be om lov innan hon ställer ut sitt konstverk. Om hon ber om lov kommer hon med stor sannolikhet att få ett nej.

Varför Joaquin beter sig udda vet vi inget om ännu...

Inga kommentarer: