I höstas kopplade jag ett kreditkort till mitt Allt-i-ett konto. Kreditkortet är avgiftsfritt och Bankkortet kostar en liten summa varje år. Jag sparar pengar så länge som jag undviker att ta ut i bankomat. Varje månad får jag en Avi för att betala kreditkortet. Denna Avi kommer elektroniskt i banken, men jag måste själv gå in och ändra till rätt summa för att den ska dras. Det går inte att koppla till autogiro. Glömmer jag så får jag betala ränta. Det känns inte optimalt, men är väl OK. Jag glömde betala i tid vid årsskiftet. Det rörde sig om en räkning på drygt 10.000:-. Jag betalade in summan 2 dagar försent. Trots att jag betalat in pengarna och därmed gick miste om ränta på dem (från Skandiabanken) så var jag tvungen att betala ränta på kreditkortet för 1 månad. Systemet känns inte kundcentrerat.
Under de senaste 2 veckorna har 2 representanter från Skandiabanken ringt mig. Den förste ville höra vad jag tyckte om banken och erbjöd mig sedan att öppna ett sparkonto eller någon form av jubileumskonto som skulle ge extra bra ränta i 3-6 månader om jag band pengarna under 3-6 månader. Han ville även att jag skulle öppna ett konto till min snart 3-åriga dotter. När jag undrade vad hon skulle med det till sa han att det kan vara bra att ha om mor- eller farföräldrar vill ge henne pengar. Jag upplyste om att hon i och för sig tycker om pengar, men knappast på ett konto. Pengar är roliga att stoppa i spargrisen för att sedan hällas ut och stoppas in igen. Nästa argument blev att det är lika bra att ha ett konto och när min dotter är 11 år så kan hon få ett eget bankkort... Jag kände att vi kunde avvakta lite. Hans slutliga argument blev en fråga. Varför ska vi inte öppna ett bankkonto åt din dotter? Min fundering är för vems skull? Hon har inget behov. Jag vill inte. Är det för bankens skull?
Den andra representanten undrade varför jag funderar på att flytta mina pensionspengar från deras bank. Jag förklarade att jag inte tycker att avkastningen är tillräckligt bra i goda tider för att motivera den enorma minskning som skett nu när det är dåliga tider. Hon var mycket förstående och sa att jag tänkte rätt, men började ändå försöka få mig att flytta mina pengar till allehanda olika konton, däribland sparkonto och jubileumskonto (eller vad de kallar det).
Idag fick vi en påminnelseavi på en räkning. Efter lite efterforskande visade det sig att räkningen var registrerad, men inte betald eftersom det saknades täckning den dag den skulle dras. Nu finns det täckning. Vi har inte fått något meddelande från banken att det saknades täckning eller att vi måste lägga in räkningen igen för att den ska betalas. Det kostar oss 50:-. Vi har själva slarvat, men det hade inte krävts mycket av banken för att underlätta detta för oss.
Min poäng är att en bra bank fokuserar på att förenkla för sina kunder. Den ger bra ränta på det konto som kunden har och skapar inte nya konton som man måste ta ställning till och flytta pengarna till. Det blir extra påtagligt när man säger att man måste flytta pengarna från Allt-i-ett kontot till ett sparkonto. Vad står Allt-i-ett för? En bra bank lägger ner tid på att skapa system som hjälper kunden. En bra bank betalar tillbaka månadsräntan som de tagit ut för en kreditbetalning som var 2 dagar sen. En bra bank lägger ner tid på att hjälpa sina kunder. En bra bank försöker inte sälja tjänster som inte efterfrågas och den försöker ffa inte övertala till onödiga transaktioner. Skandiabanken har varit en bra bank. Något hände vid årsskiftet. Hur blir det framöver? Det kanske är dags att leta efter en bättre bank... Finns det?
1 kommentar:
Det är givetvis inte bara din bank som är på glid. Småaktigheter och krämarmentalitet av det här slaget möter oss överallt och är symptomatiska för ett sönderfallande samhälle.
Skicka en kommentar