2010-02-22

Dörrförsäljning

Jag har fått besök av Eon. De knackade på dörren för att erbjuda ett nytt el-avtal. Det var mycket som var fel med besöket och det som erbjöds.

Säljaren började med att presentera sig och sin kollega. Sedan började svadan:

  1. Många av dina grannar har skrivit på (om det skulle råka vara sant så är det helt ointressant information, ett känsloargument).
  2. detta gör att avtalet nu kan bli billigt (vadå?! Ändras priset beroende på om mina grannar är med eller inte. Det tror inte jag på, visa skriftligt).
  3. Något om 100% och miljöel, men knappast att man köper 100% miljöel, snarare att Eons utbyggnad är 100% miljöel, men jag vet inte... (Sannolikt sann info, men försåtligt framförd för att skapa en bild som var bättre än sanningen, positiv känsla).
  4. Det var säkert något mer oklart eller oväsentligt argument som framhölls för att få mig att tänka positivt om Eon, men jag lyckades inte lägga det på minnet.

Säljaren ville sedan se min senaste elräkning som jag av någon märklig anledning gick och hämtade. Han tittade igenom den noga och konstaterade att jag kunde byta avtal till Eon utan någon kostnad. Han berättade även att det skulle bli billigare för mig samt poängterade att jag nu köper en del el från fossila energikällor. I det här läget kunde jag faktiskt tänka mig att ändra avtal, men eftersom jag insåg att jag just blivit utsatt för en välregisserad säljrutin bad jag att få informationen skriftligt.

Säljaren tog inte fram någon skriftlig information. Han ville istället att vi skulle skriva upp mitt anläggningsnummer på vad jag tolkade som ett avtal. Jag bad om skriftlig info igen och fick reda på att han inte hade någon. I det här läget blev säljaren ganska ihärdig. Jag uppfattade det som att han valde att inte förstå vad jag bad om . Han sa att jag skulle få det skriftligt genom att jag skrev upp anläggningsnumret på ett avtal. Jag förklarade då tydligt att jag inte hade för avsikt att lämna ifrån mig mitt anläggningsnummer innan jag var beredd att skriva på ett avtal, att jag vill se avtalet innan jag skriver på och att jag inte ville försätta mig i en situation där Eon ändrade mina el-leveranser och strulade till det för mig innan jag gått med på att ändra något. Säljaren försökte då hävda att Eon inte arbetar så (Verkligen, han betedde sig trots allt som en verkligt opålitlig säljare). Jag var tyst. Först då fick jag en web-adress, www.eon.se/knack och en fråga om jag skulle vara hemma dagen efter.

Som ni kan se på web-adressen så framgår det ingenting om att det blir billigare om flera grannar tecknar avtal. Det framgår ingenting om hur stor del av energin man tecknar som är miljöel. Det aktuella priset framgår, men inte priset för det senaste året och andra jämförpriser. Elpriset är förnärvarande väldigt högt och det är trots allt intressant att veta hur det har sett ut senaste året för att få grepp om hur Eon ligger i förhållande till konkurrenterna på lång sikt.

Mitt största problem med hela upplägget var att säljaren inte gav mig den information som jag bad om trots att jag endast bad att få allt han hävdat muntligt i skriftlig form. Säljaren fick däremot en hel del info av mig om mitt nuvarande avtal. Han nästan krävde mitt anläggningsnummer. Jag kände själv att jag blev tvungen att bli otrevlig för att hävda min rätt till information och att själv välja när jag ville skriva på. Besöket gav en dålig känsla. Jag är väldigt glad att jag inte skrev på något utan fick tid att se över och tänka över vad som verkligen erbjöds.

Jag tror inte att säljaren kom tillbaka. Gjorde han det så var jag inte hemma. På sätt och vis känns det lite tråkigt. Jag hade laddat för att tydligt uttrycka min åsikt om Eons oseriösa säljmetoder.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Om du har kvar säljarens säljnummer så rekomenderar jag att du kontaktar Eon kundtjänst och informerar om din upplevelse med säljaren. Detta är inte acceptabelt

Anonym sa...

hahaha kontakta deras kundtjänst, EON LÄR UT EXAKT DEN DÄR SÄLJTEKNIKEN, han gjorde vad han skulle, har själv jobbat med exakt den uppgiften. Till att börja med har vi ingen skriftlig information eftersom köpet skall göras på plats, kunden ska inte få chansen att tänka igenom köpet. (dock lämnas det ju alltid en 2 veckors ångerrätt, konsumentköpslagen) Sen sa han inte att det blev billigare för att grannarna hade det utan försökte endast bygga upp ett förtroende genom att säga att grannarna redan hade gjort det vilket gör det enklare för dig att köpa. Kan väl tänka mig att pitchen lät något såhär: "har du hört något från grannarna här i området vad vil sysslat med här dem senaste, ja, 2, 3 veckorna? nähä.. då tar jag väl snabbversionen bla bla bla, "ja vi har faktiskt kunna hjälpa dina grannarna som hade exakt samma avtal som du att få lägre kostnader", tror knappast att han sa något om att det blev billigare pga grannarna, trodde faktiskt att doktorn i psykologi skulle lista ut det här, uppenbarligen kan man inte lära sig att få en rimlig slutledningsförmåga.

Salvan sa...

A1: Jag har inte kvar något säljarnummer, men tror som A2 att det hela är mycket välregisserat och planerat att gå till på ett visst sätt.

A2: Intressant info. Han sa faktiskt något om att de skulle bli billigare för att många grannar tecknade avtal. När det gäller "doktorn i psykologi" så antar jag att du syftar på mig. Jag är psykiater, men det är nog oväsentligt för dig. Jag är övertygad om att slutledningsförmåga går att träna upp. En början för dig är att du läser igenom det som skrivits igen och funderar på vilka slutsatser du dragit av texten. Någonstans har du missat en väsentlig poäng...

Björn Qvarfordt sa...

E-ONs säljare var precis här hos mig. Med exakt samma taktik som du beskriver. Väldigt jobbiga. Väldigt påträngande. Efter mycket om och men så fick jag dom att återkomma, det lär dom knappast göra. Tror EON också lär ut att det är meningslöst att komma tillbaka.

Jag bytte iaf elavtal. Men inte till eon utan till Skellefteå kraft, billigast enligt elskling.se

Jag ska dra iväg ett email till BRFerna i trakten och EON och berätta att metoden inte är ok.

Anonym sa...

Det står i och för sig på hemsidan om jämförelsepriser, utveckling under ett par år: http://www.eon.se/templates/Eon2TextPage.aspx?id=47843&epslanguage=SV (exempel på rörligt pris utan rabatt). Däremot får inte säljarna reda på någonting och de sliter stenhårt för varenda krona. 144 kronor på en lägenhet och 204 på en villa eller ett radhus. (Modernt slaveri, inte sant) Nej, jag har också fått intrycket av ett icke seriöst företag, även om jag själv testat på rabatten och sett att det blivit billigare. Däremot ser inte jag vitsen med att skälla på någon stackars ung människa. Som jag sa, livet är hårt för dem.

Salvan sa...

A3: Bra, du hittade info om tidigare priser. Jag letade men hittade inte. Det kan i och för sig bero på att det inte fanns då eller så berodde det på en dåligt upplagd hemsida.

När det gäller att skälla på någon stackars ung människa förstår jag inte riktigt vad du menar. Menar du att jag inte bör skriva om den här frågan på ett negativt sätt? Menar du att jag bör avstå från att rikta kritik mot den som faktiskt står utanför min dörr och beter sig illa för att det inte är hans fel eftersom han "bara" gör som han blivit tillsagd? Att han dessutom gör det för att tjäna någon ynka hundralapp och inte för att faktiskt ge mig det jag behöver för ett rationellt beslut gör väl knappast saken bättre.

Jag tycker mer synd om de som luras att byta el-bolag utifrån argument som inte stämmer eller är kraftigt snedvridna. Är det inte lite magstarkt att se säljarna som offer i den här frågan?

Anonym sa...

Absolut, men i ditt inlägg står det om att du tyckte att det var synd att säljaren inte kom tillbaka så du kunde säg vad du tyckte om deras oseriösa säljmetoder, men vad jag menar är att det inte är säljarens fel.
Och sedan står inte rabatterna på internet heller. Det är ju inget lurendrejeri heller.
Men däremot förstår jag att du tycker att det är påträngande. Hade jag också tyckt. Man kan inte ta någons anläggningsnummer om personen ifråga inte känner att den fått all information på bordet.