2010-03-16

Det är lättare att fördöma än att förstå

Mina floskler om livet, del 9:

Citatet är ganska självförklarande. Jag vill absolut inte fördöma någon genom att säga detta. Jag är själv skyldig, ffa när jag är trött, hungrig och på en plats eller i en situation som jag inte vill vara, men även i mer harmoniska sammanhang kan jag märka att jag fördömer en annan människas beteende utifrån vad jag uppfattar som rationellt och adekvat i den givna situationen. När jag inte anstränger mig blir fördömandet lätt att ta till för att avfärda andra och skydda mig själv. Förståelsen tar mer kraft på kort sikt, men jag tror att förståelse är mindre kostsamt på lång sikt...

1 kommentar:

Märta Kajsa sa...

Jag tror nästan att vi alla, eller de flesta iaf, går i den fällan att man fördömer istället för att förstå. Det är nog bra att ha insikt om detta och komma ihåg att man gör det ibland, samtidigt gäller det att inte fördöma sig själv när man upptäcker det, utan kunna visa förståelse även för sig själv.