2008-02-06

Makt II

Jag hörde på Godmorgon Världen i P1 att Göran Persson utnyttjat sin rätt till skatteavdrag för hushållsnära tjänster. Panelen diskuterade huruvida Perssons agerande var OK med tanke på att han för drygt ett år sedan attackerat Fredrik Reinfeldt för att vilja införa skatteavdraget. Persson ska ha sagt att han och svenska folket inte ville betala för Reinfeldts piga. Jag kommer inte ihåg ordagrant, men ni förstår andemeningen.

Jag kan inte påstå att jag känner Göran Persson eller vet mer om honom än någon annan som lyssnar på nyheter, läser tidningar och har sett hans dokumentär. Jag ogillar att uttala mig offentligt med fakta som jag egentligen inte vet något om, men jag vill dela med mig av mina tankar kring makt och Göran Perssn hjälper mig med ett exempel som jag hoppas är tydligt.

Göran Persson är välbärgad enligt de flestas definition. Han har ett arbete som PR-konsult som sannolikt betalar mer än statsministeruppdraget gjorde. Han har pension från Riksdagen som han kvitterar ut och han äger en till synes stor gård. Han har nästan ingen uppenbar politisk makt längre. Hans indirekta makt är svårbedömd. Det han uppenbarligen har är makt att ta emot eller avstå de skatteavdrag som han lagligen får utnyttja och den pension som han får från Riksdagen. Han väljer att ta emot allt han kan. Det enda som skulle kunna stoppa honom är skammen, men den är uppenbarligen inte tillräckligt stor.
Göran Persson visar dock på en viktig aspekt. Han visar att han är girigare än vad han själv uttryckt som bra. Han visar att vi som individer är svaga inför frestelse. Det skulle sannolikt inte få Göran Persson att må dåligt om han inte fick dra av för hushållsnära tjänster, men att motstå drygt 10.000:- när man kan få dem...
Jag tror att samhället har en viktig funktion att fylla när det gäller allas vårt välmående. Det går inte att lita på att vi ska göra det rätta när vi ställs inför ett val mellan t.ex. skam och pengar. Människor med makt kan anses ha betydligt större skyldighet att tänka och agera moraliskt, men i maktens natur ligger valet och det innebär att man kan göra som man vill.

Inga kommentarer: