2008-12-21

Bögskräck

När jag var tonåring tyckte jag inte om bögar. Jag trodde att man var tvungen att inte tycka om bögar för att inte bli betraktad som bög. Det var helt OK att inte tycka om bögar. Bög var ett skälsord... Mot slutet av mina tonår började jag låtsas att jag var homosexuell. Det var ett sätt att göra mina jämnåriga kamrater lite osäkra. Det var som mest framgångsrikt när jag gjorde militärtjänstgöring. Jag trodde att jag gjorde det för att utmana fördomar och göra lumparkompisarna osäkra, men redan då konstaterade jag att det gav mig någon sorts makt.

Efter ett inslag i radio har jag funderat kring en sak. Man påstod att homofobin var större i samhällen där kvinnan har lägre status jämfört med samhällen där kvinnan har högre status. Kan det finnas en koppling? I Brasilien lär det vara så att man är bög om man är den som blir penetrerad. Den som penetrerar är inte bög.

Jag har aldrig riktigt förstått varför bögar blir utsatta för våld. Min tanke har varit att det handlar om undertryckta homosexuella lustar som väcks och som man inte vill veta av. För att hantera detta ger man sig på budbäraren...

Tänk om det är så att våldet mot bögar har att göra med en inneboende känsla av makt. Mannen har mer makt än kvinnan. Den som penetrerar har större makt än den som blir penetrerad. En man som vill penetrera andra män utstrålar då en vilja att ta makt över andra män.

Således skulle viljan att slå bögar komma från att man har en ojämlik syn på samhället. Det skulle inte handla om en rädsla för den egna sexualiteten utan snarare en rädsla att förlora makten, att bli dominerad. Detta blir ytterligare en anledning till att fortsätta arbeta för jämställdhet och var och ens rätt till sin egen sexualitet. Rätten att själv få bestämma med vem och hur man vill ha sex eller kanske ffa inte vill ha sex.

4 kommentarer:

Märta Kajsa sa...

Jag tror absolut att det finns ett samband mellan böghat och en dålig kvinnosyn. Bögar och kvinnor har ju en sak gemensamt, att de/vi har sex med män...
Jag tror förresten att även i antikens Rom var det låg social status att bli penetrerad, men att vara den som penetrerade var högre.

Salvan sa...

Hmm... Du har säkert rätt när det gäller antikens Rom och Aten med för den delen, men jag vet faktiskt inte. Frågan är om någon kan veta.
När det gäller vad bögar och kvinnor har gemensamt tänker jag lite tvärt om. Jag tänker att det som provocerar är inte att en man skulle "sänka" sig till en kvinnas nivå utan att han höjer sig över andra män genom att se dem som sexobjekt. Han befinner sig alltså inte jämsides kvinnan utan två steg över och blir därmed ett hot. Men du kan ha en poäng. Kanske är det som provocerar att han är "svag" som en kvinna. Det ena behöver inte förskjuta det andra. Anledningarna kan vara många.
Tack för din kommentar!

Märta Kajsa sa...

Jo, jag förstår vad du menar och det kan nog finnas flera anledningar till skräck och hat mot bögar. Det verkar finnas mer avsky mot bögar än mot lesbiska tjejer. Många homofobiska killar är dessutom ju rädda att bögar skall bli intresserade av DEM och typ börja tafsa och sånt. Det stöder kanske din teori..? Hur som helst, jag tror det händer betydligt oftare att killar börjar tafsa på tjejer som inte är intresserade, än att bögar börjar tafsa på andra killar.

Viktigt ämne att skriva om tycker jag! Hörde du om påvens jultal nyligen? Han menade att de homosexuella kommer att orsaka mänsklighetens undergång, eller nåt liknande...

Salvan sa...

Jag är övertygad om att du har rätt när det gäller tafsande.
När det gäller Påvens tal så har jag sett några korta kommentarer. Mina reflektioner kring detta blev så många att jag väljer att lägga dem i ett nytt blogginlägg.