2008-10-21

Förbön och Försäkringskassan

Det finns ett företag som heter Prisma teknik. De tillverkar knapparna som man trycker på vid trafikljus. Företaget är kristet och man har morgonbön varje morgon innan man börjar arbeta. Man har även två personer (varav åtminstone den ena är präst) anställda på deltid för att förrätta förbön. Allt detta har jag fått reda på genom att lyssna på Tendens i P1 (PodRadio såklart;). Som pricken över i framgår i programmet att symbolen på trafikljusen, dvs den hand som pekar mot knappen man ska trycka, på symboliserar "vägen till Gud". VD på företaget berättar hur en man har blivit frälst med hjälp av denna symbol i samband med att han skulle gå över gatan...

Försäkringskassan (FK) har ändrade regler som trätt i kraft fr.o.m. 1 juli i år. Reglerna innebär bl.a. att man kan få sjukpenning i 6 mån om man inte kan utföra sitt vanliga arbete, därefter kan man bara vara sjukskriven om man inte kan utföra något på arbetsmarknaden förekommande arbete. Jag tycker att reglerna är rimliga, men jag har funderat en del kring vad "ett på arbetsmarknaden förekommande arbete" egentligen är. Är det ett arbete som finns att få via arbetsförmedlingen? Är det ett arbete som teoretiskt sätt skulle kunna existera?

Med tanke på att man kan vara anställd på ett företag för att förrätta förbön så glider min fantasi snabbt iväg. Vad finns det för möjliga arbeten... Jag kan trösta er med att jag inte kommer att fantisera ihop alla möjliga sorters märkliga arbeten och därefter neka sjuka patienter sjukskrivning för att de skulle kunna recensera de TV-serier som de tittar på.

Inga kommentarer: