2008-10-12

Relationen till teknik

Jag anser att min relation till teknik är god. Jag kommer från en generation som invandrat till IT-världen i barndomen, men jag är inte infödd. Detta har gjort att det krävdes mer av mig för att knyta an till tekniken. Jag anstränger mig för att förstå hur mina prylar fungerar och reagerar. Detta kräver tid och energi. Utan denna insats försämras vår relation snabbt. Kommunikationen försämras och jag känner inte längre att jag får stöd och glädje. Det är inte värt att lägga ner tid på alla prylar. Att ha för många prylar leder till att man försummar några eller att relationen till prylarna blir ytlig och oengagerad. För mig är det viktigt att ha djupa relationer till mina prylar, relationer som gör att jag får ut maximalt av de prylar som jag har. Det tar tid att bygga upp en djupare förståelse. För att det ska vara värt att satsa måste det finnas en möjlighet till ett mer långvarigt förhållande. Ett ytligt utnyttjande är inget för mig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Min relation till mina prylar är komplex.
När jag tillämpar "self-disclosure" med patienter berättar jag ibland att då jag känner mig trött och utsugen efter en nattjour händer det att jag åker förbi teknikmagasinet på vägen hem och köper ett USB-minne eller ngt lite pryl som tröst.

Den här bloggen ska jag läsa igenom!

Salvan sa...

Hej psykiatern!
Det låter som ett riskbeteende för ett ytligt utnyttjande ;) samtidigt som det är svårt att inte njuta i sällskapet av ett USB-minne som man matat med information och bilder som lockar...
Kul att du blev sugen att läsa mer!

Anonym sa...

På en nattjour ropade jag in ett objektiv till min kamera som jag direkt då jag lagt budet insåg att jag inte ville ha. Som tur var kunde jag sälja det på Fotosidan.se med vinst...
Har lovat mig själv att inte köpa grejer på nätet efter 00. Blir så impulsdriven då.