2008-10-15

Kris

Jag tycker att det är jättejobbigt att förlora pengar. Att jobba, tjäna pengar och spara för senare behov för att sedan inse att pengarna försvinner. Jag är inte ekonom men jag antar att delar går åt i avgifter till fondförvaltare, annat försvinner i skatt och resten i värdeminskning.

Att tro sig ha 100 tkr för att några veckor senare ha 60 tkr är för mycket för mig. Det hade varit skönare att ha 75 tkr och vetat att det sakta men säkert växte. Jag orkar inte följa börsen och kommer obevekligt att förlora varje gång det blir "börskris".

Nu har jag bestämt mig för att vänta ut denna kris, kanske köpa lite fler fondandelar och om några år föra över så mycket pengar som möjligt från börssparande till räntesparande. Detta när börsen normaliserats något och mina fonder ökat i värde. Jag ska betala av så mycket på mina lån som möjligt. Det passar mig bättre. Min glädje när det går bra på börsen är måttlig. Jag stör mig hela tiden på att brackiga börsmäklare tjänar en massa pengar. När börsen går dåligt känner jag mig nästan lurad.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag sparar inte. Slipper oroa mig för aktier.